Prezentacje artystów 57. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno - Rzeźbiarskiego cz. 3

Dzisiejsza prezentacja artystów 

Magdy Gazur

Marty Małoszyc

Mariusza Ochockiego

i Łukasz Karkoszki

ze względów organizacyjnych została przesunięta na godz. 18.00.

Za uniedogodnienia przepraszamy.

Today's presentation of artists

Magda Gazur

Marta Małoszyc

Mariusz Ochocki

Łukasz Karkoszka

has been changed from 7 p.m. to 6 p.m.

We apologize for any inconvenience.

 

 

 

Inauguracja 57. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno - Rzeźbiarskiego w Bolesławcu za nami!

W ramach uroczystego otwarcia  odbył się wernisaż wystawy jednego z uczestników 57. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno - Rzeźbiarskiego 2021, wybitnego artysty - ceramika Stanisława Bracha - profesora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Artysta niejednokrotnie nagradzany był w dziedzinie sztuki. Otrzymał między innymi nagrodę Rektora ASP w Warszawie, a w 2014 roku za projekt artystyczny „Dwie Przestrzenie” - stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za pracę „Miodem Płynące”, która obecnie prezentowana jest w Bolesławieckim Ośrodku Kultury, Stanisławowi Brachowi przyznano złoty medal na 45. Apimondia 2017. Artysta zyskał także popularność międzynarodową, dzięki prezentacji swoich dzieł we Włoszech, na Litwie oraz Tajwanie.

W dniu 30 lipca 2021 roku odbyło się uroczyste otwarcie wystawy Stanisława Bracha - „Miodem płynące. Manifest międzygatunkowej solidarności”. Prezentacja ta w doskonały sposób odnosi się do podejścia człowieka do otaczającej go natury. W czasach dzisiejszej globalizacji, problem ten staje się niezwykle ważny, a ukazywanie go przy pomocy sztuki jest ponadczasową inspiracją. Egoistyczne podejście do przyrody stało się motywacją artysty do stworzenia dzieł. Celem prac Stanisława Bracha jest nie tylko odtworzenie doskonałości pracy pszczół, ale przede wszystkim wejście z nimi we współpracę opartą na równych prawach. Rzeźby, filmy, ale także działania performatywne stały się manifestem solidarności z pszczołami, bez których, według badaczy, ekosystem planety w konsekwencji upadłby. Poza ukazywaniem ciężkiej pracy owadów Stanisław Brach prezentuje kruchość ich życia, co staje się pretekstem do międzygatunkowej empatii oraz solidarności. Artysta ukazuje strategie działania w ramach współpracy na linii człowiek- natura.

 

 

57. Międzynarodowy Plener Ceramiczno - Rzeźbiarski w Bolesławcu/Uroczyste Otwarcie.

Szanowni Państwo,

zapraszamy na uroczyste otwarcie 57. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno – Rzeźbiarskiego w Bolesławcu, w ramach którego odbędzie się wernisaż wystawy ceramiki Stanisława Bracha – MIODEM PŁYNĄCE. Manifest międzygatunkowej solidarności. 

Spotkajmy się w piątek 30 lipca o godzinie 18.00 w galerii „W sam raz” BOK – MCC z artystą Stanisławem Brachem i przyłączmy się do wyznawców międzygatunkowej solidarności !

W trosce o Państwa bezpieczeństwo prosimy o zasłanianie w galerii ust i nosa maseczką oraz o zachowanie dystansu społecznego.

Wystawa została podzielona na dwie części i prezentowana będzie w dwóch salach ekspozycyjnych:

- Galeria „W sam raz” BOK – MCC, Pl. Piłsudskiego 1c (wystawa czynna do 30.09.2021 r.)

- Galeria Format Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Cypriana Kamila Norwida – Centrum Wiedzy w Bolesławcu, ul. B. Głowackiego 5 (wystawa czynna do 10.09.2021 r.)

Miodem płynące

– manifest międzygatunkowej solidarności

Starożytny sceptyk Ainezydem pytał, skąd właściwie wiemy, że świat jest taki, jakim postrzega go człowiek? Skąd wiemy, że postrzeżenie istoty innego gatunku nie jest bardziej adekwatne? Na czym opieramy przekonanie o nadrzędności ludzkiej perspektywy? Chociaż tak naprawdę nie mamy do tego żadnych podstaw, uzurpujemy sobie prawo do narzucania struktury naszego postrzegania oraz wypracowanej przez nas siatki pojęć temu, co nas otacza. Wygodnie umościliśmy się w humanistycznym paradygmacie, dumą napawa nas myśl o tym, że jesteśmy miarą wszechrzeczy. Wyjście poza granice takiego myślenia jest niezmiernie trudne. Wymaga zakwestionowania wielowiekowej tradycji, być może nawet większej części dorobku ludzkości i przekonania o tym, że człowieczeństwo samo w sobie jest wartością. Cykl prac Stanisława Bracha „Miodem płynące” wyrasta z zupełnie innego sposobu myślenia: artysta nie tyle tworzy, ile raczej współtworzy z istotami nieludzkimi, szanując ich pracę i sposób funkcjonowania w świecie. Jego prace te są manifestem solidarności z owadami, bez których ekosystem naszej planety – jak dowodzą uczeni – skazany jest na zagładę. Samym pszczołom zawdzięczamy dużo więcej niż tylko miód, ale 1/3 tego, co jemy. W sytuacji, w której są coraz bardziej zagrożone i jest ich na Ziemi coraz mniej, nieustannie powinniśmy przypominać sobie o tym, jak bardzo są ważne. Stanisław Brach pokazuje nie tylko piękno pszczelich wytworów, lecz zwraca również uwagę na kruchość ich życia. Jest w działaniu artysty międzygatunkowe porozumienie i empatia, przekładające się na prace, które nie tylko nie ingerują w egzystencję pszczół ani ich samych nie przekształcają w podporządkowany człowiekowi przedmiot, ale włączają je jako sprawczynie w proces kreacji.

Katarzyna Kasia/ kuratorka wystawy

 

Stanisław Brach

Urodzony 1972 r. w Gorlicach. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 roku oraz Technikum Ceramicznego w Łysej Górze (1987-1993). W 2014 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Laureat nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011, 2019), stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), projekt artystyczny „Dwie przestrzenie”. Finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016, oraz złotego medalu za prace Miodem płynące na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja i 46 Apimondia 2019, International Apicultural Congress, Montreal, Kanada.

Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie. Prace w zbiorach Muzeum Rzeźby Współczesnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, w Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.

 

57. Międzynarodowy Plener Ceramiczno - Rzeźbiarski tuż, tuż!

Już niebawem rusza 57. Międzynarodowy Plener Ceramiczno - Rzeźbiarski w Bolesławcu. Uczestnikami tegorocznej edycji Pleneru są:

Soon we start with 57th International Ceramic and Sculpture Symposium in Bolesławiec. Participants of this year's edition are:

 

Janina Bany - Kozłowska/PL - koordynator artystyczny                                                                                                                  

Stanisław Brach/PL                                                                                                                                                                              

Oksana Fedchyshyn/UA                                                                                                                                                                           

Julia Feld/USA                                                                                                                                                                                        

Magdalena Gazur/PL                                                                                                                                                                               

Łukasz Karkoszka/PL                                                                                                                                                                              

Katarzyna Mazurek/PL                                                                                                                                                                           

Marta Małoszyc/PL                                                                                                                                                                                 

Mariusz Ochocki /PL                                                                                                                                                                               

Nadia Sobko/UA                                                                                                                                                                                      

 Artyści tworzyć będą w bolesławieckich zakładach ceramicznych/ Artists will create  in following workshops:

* Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego "Ceramika Artystyczna";

* Zakładach Ceramicznych "BOLESŁAWIEC" Sp. z o.o.;

* "MANUFAKTURZE W BOLESŁAWCU" Sp. z o.o. S.k.

 

 

57. Międzynarodowy Plener Ceramiczno - Rzeźbiarski 2021. Aplikujcie już teraz!

57th International Ceramic and Sculpture Symposium 2021. Apply now!

Drodzy artyści ceramicy!

Miasto Bolesławiec słynie nie tylko z wyrobów ceramiki użytkowej, ale także z międzynarodowych spotkań twórców związanych z szeroko pojętą ceramiką. Co roku  Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki organizuje Międzynarodowy Plener Ceramiczno – Rzeźbiarski, który ma już swoją ponad półwieczną tradycję. Mając na uwadze obecną sytuację pandemiczną związaną z Covid – 19, staramy się dołożyć wszelkich starań, aby formuła naszego pleneru nie uległa znacznym przekształceniom i zachowała charakter międzynarodowy. Tegoroczna edycja odbędzie się w okresie od 27 lipca do 22 sierpnia  i będzie miała charakter hybrydowy.  W 2021 roku chcielibyśmy,  aby artyści spoza Bolesławca i zagraniczni współtworzyli 57. edycję tego wydarzenia w trybie zdalnym, prowadząc dialog międzykulturowy z pozostałymi, lokalnymi uczestnikami naszego pleneru. Działania zostaną przeprowadzone w formie online i offline. Artyści „zdalni” będą pracować w swoich autorskich pracowniach, a postępami w swojej twórczej pracy podzielą się z lokalnymi uczestnikami pleneru poprzez nagrywanie filmów  i publikowanie ich na naszych stronach i portalach promujących wydarzenie. Na platformie Zoom lub Google meet uczestniczyć będą także  w webinarach, podczas których wszyscy uczestnicy zaprezentują swój dotychczasowy dorobek twórczy. Plener zakończy się wykładem eksperckim, po czym każdy z uczestników zostawia/ przesyła na koszt organizatora jedną pracę, która przechodzi na jego własność. Dzieła będą prezentowane na poplenerowych wystawach w kraju i zagranicą a także zostaną opublikowane w katalogu do wystawy.  W tym roku zaabsorbowani natręctwem patogenu Covid-19  proponujemy terapeutyczny leitmotiv : „Popandemiczna wizja świata”.

 Szczegółowe informacje w Regulaminie.

 

Dear ceramic and sculpture artists!

 

The city of Bolesławiec is well known not only because of the ceramic industries but also because of the famous events related to the art. Every year Cultural Centre of Bolesławiec – International Ceramics Centre organize International Ceramic and Sculpture Symposium, which has over half a century of tradition. Bearing in mind current pandemic situation connected with Covid-19 we do our best not to change the formula of our symposium and maintain its international character. This year event will take place from 27th July to 22nd August, and it will have a hybrid character. In 2021 we would like to invite artists from abroad who will be conducting intercultural dialogue with other local participants of our symposium in a form of offline and online meetings. Foreign artists and those from outside of the town will work in their own studios and will share their work progress with local participants through their videos posted on our websites. All participants will also take part in webinars (on the Zoom or Google Meet platforms) to present their art. Symposium will end with an expert lecture after which every participant leaves or sends to BOK-MCC one of their works (at the expense of the organizer). Works become the property of the organizer and will be presented at post-symposium exhibitions in Poland and abroad. A catalogue regarding the symposium will be published as well. This year, being preoccupied with the obsessiveness of the Covid-19 pathogen we propose a therapeutic leitmotiv: "Post-pandemic vision of the world".

More information in the Regulations.

Organizatorzy

Bolesławiecki Ośrodek Kultury -
Międzynarodowe Centrum Ceramiki

Gmina Miejska Bolesławiec

 

Patronat medialny

Zakłady, w których tworzą artyści

Ceramika Artystyczna
Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego

ul. Kościuszki 23
59-700 Bolesławiec
www.ceramika-artystyczna.pl

Fabryka Naczyń Kamionkowych „Manufaktura”
Sp. J. Smoleński & Zwierz

Gdańska 30
59-700 Bolesławiec
polish-pottery.com.pl/manufaktura

Zakłady Ceramiczne „BOLESŁAWIEC”
w Bolesławcu Sp z o.o.

Kościuszki 11
59-700 Bolesławiec
www.ceramicboleslawiec.com.pl